Detailweergave publicatie Determineren met perspectief in het VO
- Titel
- Determineren met perspectief in het VO
- Subtitel
- Brugklasleerlingen naar het juiste niveau bevorderen: onmogelijk?
- Bestand(en)
- april 2014 publieksartikel Determineren met perspectief Simone van Geffen-Visser Mme 2.docx
- Auteur
- Simone van Geffen-Visser
- Organisatie
-
Overige
- Instituut
- Pontes Scholengroep locatie Het Goese Lyceum
- Categorie
- Toetsing | determinatie | advisering
- Trefwoorden
- determineren, determinatie, bevorderen leerlingen, niveau selectie
- Samenvatting
Hoe komen we op het Goese Lyceum in de dakpanbrugklassen tot een optimale determinatie van leerlingen, zodat de afstroom in jaar 2 en 3 afneemt? Dit is de leidende vraag in dit onderzoek. Een dakpanbrugklas is een eerste klas van het voortgezet onderwijs (vo) waar leerlingen in één klas op twee niveaus (tegelijk) werken, bijvoorbeeld havo en vwo niveau. Aan het einde van dit brugjaar moet duidelijk zijn op welk niveau een leerling het beste door kan stromen (havo of vwo). In dit onderzoek is naast de theoretische verkenning, informatie uit interviews met een expert van het APS en met de leidinggevenden van vier vergelijkbare VO scholen uit de regio Zuid-West Nederland, gegenereerd. Hieruit blijkt dat het goed determineren een complex proces is, het ei van Columbus is nog niet 1-2-3 gevonden. De waarde van dit onderzoek ligt in de specifieke kennis op het gebied van determineren in de dakpanbrugklassen, die verzameld is vanuit de theorie en de praktijk.
- Soort Object
- Onderzoeksverslag
- Taal
- Nederlands
- Datum
- Begeleider
- I.B. Verlee-Runhaar
- Instelling
- Zeeuwse Academische opleidingsschool