Zeeuwse Kennisbank

Dé kennisbank voor onderwijzend Zeeland!

Detailweergave publicatie Waarom begaafde leerlingen onderpresteren

Titel
Waarom begaafde leerlingen onderpresteren
Subtitel
EEN ONDERZOEK ONDER LEERLINGEN NAAR DE OORZAKEN VAN ONDERPRESTEREN IN DE ONDERBOUW HAVO / VWO OP HET CALVIJN COLLEGE
Bestand(en)
WAAROM VERSCHEIDENE BEGAAFDE LEERLINGEN ONDERPRESTEREN OP HET CALVIJN COLLEGEversie 3.pdf
Auteur
Henk Boerhof
Organisatie
Overige
Instituut
University College Roosevelt
Categorie
Differentiatie | verschillen tussen leerlingen
Trefwoorden
onderpresteren
Samenvatting

Samenvatting Op het Calvijn College, een reformatorische scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs, is onderzocht wat de oorzaken zijn tot onderpresteren onder leerlingen van havo/vwo. Hiervoor zijn onder 258 leerlingen enquêtes, bestaande uit 12 vragen en 59 stellingen. De leerlingen zijn bevraagd op items die voornamelijk betrekking hebben op de schoolresultaten. Deze informatie en de bestaande gegevens die van de leerlingen afzonderlijk aanwezig zijn, werden nader onderzocht. Onderpresteren is in dit onderzoek gebaseerd op de discrepantie tussen intelligentieniveau (aan de hand van Algemene Intelligentie Test van Hogrefe) en het eindresultaat van klas 1. Aan de hand van een bepaalde normering kwam naar voren dat 39 van de 258 leerlingen gerekend moeten worden tot onderpresterende leerlingen. Uit het onderzoek bleek dat naast cognitieve intelligentie ook de huiswerkattitude van zeer groot belang is. Er werd een significant verschil geconstateerd tussen bovenpresterende of niet-onderpresterende leerlingen en leerlingen die onderpresteren op de volgende onderdelen: “vrije tijd concurreert met huiswerk”, “thuis is de sfeer positief” en “jezelf: kan voor school meer doen”. Dit lijkt te worden bevestigd door de meerkeuzevragen, waarin de leerlingen aangeven dat het deel “jezelf” en “vrij tijd/huiswerk” de meeste invloed hebben op de schoolresultaten. Bij de onderpresterende leerlingen blijkt een relevant verschil te bestaan in de tijd die wordt gebruikt voor huiswerk en ook de wijze waarop vrije tijd wordt benut ten opzichte van niet-onderpresterende leerlingen. Ook is er een klein verschil waar te nemen tussen het opleidingsniveau van de moeder bij bovenpresterende en onderpresterende leerlingen. Summary At Calvijn College, a reformed school for secondary education, the cause for underachievement among havo/vwo pupils has been researched. This includes 258 students surveys, consisting of 12 questions and 59 propositions to query on items mainly related to school results. This information and the existing data of the pupils were examined. In this study underachievement is based on the discrepancy between intelligence level (based on the test Algemene Intelligentie Test of Hogrefe) and the end results of class 1. Based on a particular standard, it emerged that 39 of the 258 pupils should be counted as underachieving pupils. The research revealed that cognitive intelligence but also homework attitude is very important. There has been observed a significant difference between the performing pupils and underachieving pupils for the part “leisure competes with homework”, the part “home atmosphere is positive” and the part “yourself: can do more for school”. This seems to be confirmed by the multiple choice questions, which the pupils indicate that the part “yourself” and the part “leisure time/homework” have the most impact on school results. A relevant difference apparently exists between performing pupils and underachieving pupils in the time used for homework and also the way leisure time is used. There is also a small difference measured between the educational level of the mother at achieving and underachieving pupils

Soort Object
Onderzoeksverslag
Taal
Nederlands
Datum
Begeleider
dr. P. Verhoeven
Instelling
University College Roosevelt