Zeeuwse Kennisbank

Dé kennisbank voor onderwijzend Zeeland!

Detailweergave publicatie Determineren met perspectief in het VO

Titel
Determineren met perspectief in het VO
Subtitel
Brugklasleerlingen naar het juiste niveau bevorderen: onmogelijk?
Bestand(en)
april 2014 publieksartikel Determineren met perspectief Simone van Geffen-Visser Mme 2.docx
Auteur
Simone van Geffen-Visser
Organisatie
Overige
Instituut
Pontes Scholengroep locatie Het Goese Lyceum
Categorie
Toetsing | determinatie | advisering
Trefwoorden
determineren, determinatie, bevorderen leerlingen, niveau selectie
Samenvatting

Hoe komen we op het Goese Lyceum in de dakpanbrugklassen tot een optimale determinatie van leerlingen, zodat de afstroom in jaar 2 en 3 afneemt? Dit is de leidende vraag in dit onderzoek. Een dakpanbrugklas is een eerste klas van het voortgezet onderwijs (vo) waar leerlingen in één klas op twee niveaus (tegelijk) werken, bijvoorbeeld havo en vwo niveau. Aan het einde van dit brugjaar moet duidelijk zijn op welk niveau een leerling het beste door kan stromen (havo of vwo). In dit onderzoek is naast de theoretische verkenning, informatie uit interviews met een expert van het APS en met de leidinggevenden van vier vergelijkbare VO scholen uit de regio Zuid-West Nederland, gegenereerd. Hieruit blijkt dat het goed determineren een complex proces is, het ei van Columbus is nog niet 1-2-3 gevonden. De waarde van dit onderzoek ligt in de specifieke kennis op het gebied van determineren in de dakpanbrugklassen, die verzameld is vanuit de theorie en de praktijk.

Soort Object
Onderzoeksverslag
Taal
Nederlands
Datum
Begeleider
I.B. Verlee-Runhaar
Instelling
Zeeuwse Academische opleidingsschool