Zeeuwse Kennisbank

Dé kennisbank voor onderwijzend Zeeland!

Detailweergave publicatie De behoeften van het puberbrein op school

Titel
De behoeften van het puberbrein op school
Subtitel
Een onderzoek naar de behoefte van puberende leerlingen en het aanbod in het onderwijs op de middelbare school
Bestand(en)
De behoeften van het puberbrein op school.pdf
Auteur
Naomi Polfliet, Marco de Folter, Michelle van Geelen
Organisatie
Instituut
Pabo
Categorie
Activerende didactiek Differentiatie | verschillen tussen leerlingen Lerende/onderzoekende organisatie
Trefwoorden
puberbrein,
Samenvatting

De onderzoekers lopen een half jaar stage in het voortgezet onderwijs. Hier lopen ze tegen een probleem aan, de leerlingen missen namelijk motivatie. Uit hun eigen ervaringen weten de onderzoekers dat zij, net als ieder ander lerend mens, behoefte hebben aan autonomie, structuur en verbondenheid en dat hier vaak niet aan voldaan wordt binnen de dagelijkse onderwijspraktijk. Dit is naar hun idee een grote bron van demotivatie in hun opleiding. Zij vroegen zich af wat de behoeften zijn van pubers en in welke mate hieraan voldaan wordt in het voortgezet onderwijs.

Soort Object
Bachelor verslag
Taal
Nederlands
Datum
Begeleider
dr. Lisette Wijnia
Instelling
RCEE - UCR