Zeeuwse Kennisbank

Dé kennisbank voor onderwijzend Zeeland!

Detailweergave publicatie Terug naar de basis

Titel
Terug naar de basis
Subtitel
De basisbehoeften van brugklasleerlingen van het Edudelta College Goes
Bestand(en)
Samenvatting onderzoek.docx
Auteur
T.N. Modderman
Organisatie
Categorie
Deskundigheidsbevordering
Trefwoorden
Basisbehoeften; CARE model; brugklas; Edudelta College; deskundigheidsbevordering docenten
Samenvatting

Het Edudelta College te Goes is een school voor vmbo en mbo opleidingen in de groene sector. Deze school heeft in het kader van kwaliteitsbevordering het CARE model in hun visie opgenomen. Dit staat voor de vier basisbehoeften van leerlingen: Competentie, Autonomie, Relatie en Engagement (betrokkenheid). De eerste drie genoemde basisbehoeften zijn onderwerp van het onderzoek. Ik heb gekeken hoe deze bevorderd worden door de docenten van de brugklassen van het vmbo. Dit heb ik gedaan door middel van observaties van deze docenten en door middel van het afnemen van enquĂȘtes bij brugklasleerlingen. Er zijn hieruit algemene conclusies getrokken over de mate waarin de basisbehoeften terug te zien zijn in de praktijk. De basisbehoeften van de brugklasleerlingen bleken deels bevorderd te worden in de lessen.

Soort Object
Onderzoeksverslag
Taal
Nederlands
Datum
Begeleider
Inge Verlee-Runhaar
Instelling
Zeeuwse Academische Opleidingsschool